ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Չեմ կարծում, թե հայ ժողովուրդն էնքան է թուլացել, որ չկարողանա Ղարաբաղը պահել»

«Չեմ կարծում, թե հայ ժողովուրդն էնքան է թուլացել, որ չկարողանա Ղարաբաղը պահել»
25.09.2009 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ի հյուրն է ՀՀ ժողովրդական արտիստ ՎԼԱԴԻՄԻՐ ԱԲԱՋՅԱՆԸ: Նա դժգոհ է Հայաստանում տիրող անօրենություններից ու օրավուր մեծացող կաշառակերության ախտից: Դրսի աշխարհի վերաբերմունքն էլ մեր ազգի ու երկրի նկատմամբ դերասանը պայմանավորում է Հայաստանի Հանրապետության ներսում առկա անկատարություններով: Այդ անկատարությունների ծիրում, ցավոք, հայտնվել է նաև թատրոնը, և սա առավել շատ է մտահոգում արվեստագետին: Մեր հարցազրույցի ընթացքում շոշափում ենք այս խնդիրները, ինչպես և անդրադառնում դերասանի՝ թատրոնից խռովելու և հայ քնարերգության մեջ ինքնադրսևորվելու ուղիներ հայտնաբերելու մանրամասներին:
«ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ՄԻՇՏ ՉԷ, ՈՐ ՕՐԵՆՔՆԵՐԸ ԳՈՐԾՈՒՄ ԵՆ»
-Պարոն Աբաջյան, ըստ Ձեզ՝ ի՞նչ կփոխվի ԼՂ հիմնախնդրի քննարկումներում Մեթյու Բրայզայի փոխարեն ԱՄՆ-ի նոր ներկայացուցչի՝ Ռոբերտ Բրադկեի նշանակումով:
-Թվում է, թե Ամերիկայի նոր ներկայացուցչի նշանակումով կարող են շահեկան պայմաններ ստեղծվել Ղարաբաղի համար: Ինչքան էլ Նահանգներում աղավաղված լինեն այս կամ այն չափանիշները, այնուամենայնիվ, այնտեղ օրենքներ են գործում: Կան ստույգ օրենքներ, և տա՛ Աստված, որ այդ նոր պաշտոնյան կարողանա դրանց մի մասը գոնե կիրառել այս տարածաշրջանում: Ցավոք, մեզ մոտ՝ Հայաստանում, միշտ չէ, որ օրենքները գործում են: Մեզ մոտ շատ են խոսում կաշառակերության առանձին դեպքերի մասին: Բայց կաշառակերությունը միայն առանձին դեպքերով չի սահմանափակվում: Բոլորն են վերցնում, բոլոր նրանք, ովքեր վերցնելու հնարավորություն ունեն: Իհարկե, մշակույթի աշխատողներն այդ ոլորտից դուրս են: Դուրս են նաև լրագրողները: (Լրագրողներին կաշառք տվող չկա, որովհետև մի հոդվածի համար կաշառելն անիմաստ է): Իսկ պաշտոնյաներն անհագորեն վերցնում են, այնպես որ, մեր երկրում դժվար է արդարություն, կարգ ու կանոն հաստատել, թեկուզ դա փորձի անել Ամերիկայի նշանակած ներկայացուցիչը:
-Ընդունենք, որ Հայաստանում օրենքները չեն գործում կամ վատ են գործում, դա ուղղակիորեն առնչվո՞ւմ է Մինսկի համանախագահողների խմբի կամ մեր ազգային խնդիրներով զբաղվող միջազգային այլ կառույցների աշխատանքի հետ:
-Անպայման առնչվում է: Եթե մի երկրում առուծախը, կաշառք տալ-վերցնելը դարձել են օրվա պահանջ, դա կազդի նաև դրսի աշխարհի վերաբերմունքի վրա: Ես քաղաքական հարցերում մի քիչ անգրագետ եմ, դրանց չեմ խառնվում: Բայց մտածում եմ, որ եթե մեր երկրում ոմանց կարելի է մեծ-մեծ կաշառքներ վերցնել, ապա թող գոնե դերասաններին, արվեստագետներին էլ իրենց աշխատանքի դիմաց լավ վճարեն:
-Պարոն Աբաջյան, Թուրքիայի նախագահը և վարչապետը մեկ անգամ չէ, որ հայտարարել են, թե Հայաստան-Թուրքիա սահմանը կբացվի միայն ԼՂ հիմնահարցի՝ ադրբեջանանպաստ լուծման պարագայում: Ի՞նչ եք կարծում, այսպիսի հայտարարություններով հանդես եկող պետությունից կարելի՞ է որևէ դրական քայլ ակնկալել:
-Հայ ժողովուրդը պիտի միասնական կերպով դեմ դուրս գա դրանց հայտարարություններին: Ի՞նչ է նշանակում՝ Լեռնային Ղարաբաղը Ադրբեջանի մասն է: Էդպես չի եղել ի սկզբանե, էդպես չէ և հիմա: Թուրքիան ուզում է Ղարաբաղը բռնի միացնել Ադրբեջանին: Բայց ես չեմ կարծում, թե հայ ժողովուրդն էնքան է թուլացել, որ չկարողանա Ղարաբաղը պահել: Ղարաբաղը կա և միշտ էլ մնալու է մերը: Ես հինգ անգամ եղել եմ Ղարաբաղում: Սովետական տարիներին, այո՛, այնտեղ թուրքեր էին ապրում, բայց կայսրության փլուզումից հետո նրանք գնացին, և Ղարաբաղը դարձավ իսկական հայկական հող:
«ՊԱՏԳԱՄԱՎՈՐՆԵՐԻ ՄԵԾԱՄԱՍՆՈՒԹՅՈՒՆՆ ՕՏԱՐ ՄԱՐԴԻԿ ԵՆ, ՀԱՅ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴԸ ԴՐԱՆՑ ՀԵՏ ՈՉ ՄԻ ԿԱՊ ՉՈՒՆԻ»
-Ինչպե՞ս եք գնահատում մեզ համար բախտորոշ այս ժամանակաշրջանում Րաֆֆի Հովհաննիսյանի` պատգամավորական մանդատից հրաժարվելու քայլը:
-Մտածում եմ, որ նա պատասխանատվությունից խուսափեց: Թե չէ ինչո՞ւ պիտի մանդատը վայր դներ: Րաֆֆին կարգին տղա է, գործ անող: Բայց ինչո՞ւ այս խառնակ ժամանակներում մանդատից հրաժարվեց: Դա յուրովի նահանջ է նշանակում: Մինչդեռ նա շատ բան կարող էր անել: Կարող էր չհրաժարվել պատգամավորի կոչումից, մնալ ու պայքարել: Մանավանդ որ մեր պատգամավորների մեծամասնությունը՝ սև կոստյումներ հագած, օտար մարդիկ են, հայ ժողովուրդը դրանց հետ ոչ մի կապ չունի: Ամեն մեկն իր թելն է քաշում, դրա համար էլ մեր երկրում օրենքները չեն գործում:
-Մեկ այլ պատճառաբանությամբ՝ որոշ պատգամավորների՝ անձեռնմխելիությունից զրկելու հարցում գործընկերների անսկզբունքային պահվածքից դժգոհ, ԱԺ մանդատից հրաժարվեց Խաչատուր Սուքիասյանը: Այս հրաժարականի՞ն ինչպես եք վերաբերվում:
-Խաչատուր Սուքիասյանի հրաժարականը շատ տեղին էր, որովհետև գայլերի մի ամբողջ ոհմակ հարձակվել էր նրա վրա և ուզում էր կալանավորել էդ մարդուն: Նա հրաժարվեց, որովհետև չէր ուզում այլևս մասնակցել դրանց խաղին: Էդ սև կոստյումներ հագած, փողկապավոր մարդկանց մեջ հազարից մեկն է մտածող, մյուսները պատահական մարդիկ են, դրածոներ:
-Ձեզ չզարմացրե՞ց այն հանգամանքը, որ մեկ ու կես տարի փախուստի մեջ գտնվող անձնավորությունը հանձնվեց ոստիկանությանը, և մեկ օր անց փոխվեց նրա դեմ սահմանված խափանման միջոցը՝ կալանքը:
-Ես դա էլ չեմ հասկանում: Եթե Խաչատուր Սուքիասյանն այդքան երկար ժամանակ փախուստի մեջ էր գտնվում, ինչպե՞ս մեկ օրում ազատվեց, եկավ տուն: Էդպես ո՞նց կլինի: Ինձ, իսկապես, դա զարմանալի է թվում:
«ԶԱՐՀՈՒՐԵԼԻ ԲԱՆ Է, ԵՐԲ ՎՐԱՍՏԱՆԻ ՍԱՀՄԱՆՆ ԱՆՑՆԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ ՀԱՅԻՑ ԱՆՑԱԹՈՒՂԹ ԵՆ ՊԱՀԱՆՋՈՒՄ»
-Ինչպե՞ս եք գնահատում Հայաստանի և Վրաստանի միջև ծայր առած անհամաձայնությունները: Վերջին շրջանում վիճակը շատ սրված է Բավրայի տարածքում, որտեղ վրացի սահմանապահները հայ գյուղացիներին արգելում են մշակել իրենց հողակտորները: Մեկ այլ խնդիր է հասունանում՝ կապված Արևմտյան Հայաստանի տարածքում գտնվող հայկական եկեղեցիների հետ, որոնց նկատմամբ տիրոջ նկրտումներ են սկսել դրսևորել վրացիները:
-Ինձ համար զարհուրելի բան է, երբ Վրաստանի սահմանն անցնելու համար հայից անցաթուղթ են պահանջում: Այդպես չի եղել երբևէ: Հիմա Վրաստանում վիճակը շատ բարդ է: ՈՒղղակի իրար ուտում են: Արտաքին քաղաքականությունն էլ է խճճված: Ռուսաստանի հետ թշնամանալը սխալ է: Թե հիմա ինչ են մտածում վրացիները, ինչով են մտածում, որ դուրս են գալիս Ռուսաստանի դեմ, չեմ հասկանում: Ի միջի այլոց, քանի որ զրույցի սկզբում խոսեցի կաշառակերությունից, պիտի ասեմ, որ այդ երևույթը Հայաստան է մտել Վրաստանից: Դեռ կոմունիստական ժամանակներից ի վեր վրացիներն են մեզ սովորեցրել կաշառք տալ ու վերցնել:
«ՅՈՒՐԱՔԱՆՉՅՈՒՐ ՀԻՄՆԱՐԿ ՊԻՏԻ ՏԵՐ ՈՒՆԵՆԱ, ԲԱՅՑ ԱՅՆՊԻՍԻ ՏԵՐ, ՈՐԸ ԿԿԱՐՈՂԱՆԱ ԱՆՊԱՅՄԱՆ ԿԱՐԳԱՎՈՐԵԼ ՀԻՄՆԱՐԿԻ ԳՈՐԾԵՐԸ»
-Որպես Սունդուկյանի անվան ազգային ակադեմիական թատրոնի վաստակաշատ դերասան՝ նախընտրում եք գեղարվեստական ղեկավարի՞, թե՞ գեղարվեստական խորհրդի կողմից ղեկավարվող թատրոնը:
-Ես մեծացել եմ մեր մեծերի կողքին՝ Հրաչյա Ներսիսյան, Դավիթ Մալյան, Վաղարշ Վաղարշյան, Ավետ Ավետիսյան: Անուններ, որոնք ոչ միայն մեզ, այլև աշխարհի համար են արժեք: Նրանց ժամանակ Սունդուկյանի անվան թատրոնն այլ էր: Յուրաքանչյուր հիմնարկ պիտի տեր ունենա, բայց այնպիսի տեր, որը կկարողանա անպայման կարգավորել հիմնարկի գործերը: Ես նայում եմ մեր հեռուստաալիքներն ու սարսափում: Գարշելի ծրագրեր են ցուցադրում: Հատկապես Հանրային առաջին ալիքը նկատի ունեմ: Ինչ մայմունություն ասես, չեն անում: Իմ հեռուստատեսությունը դա չի եղել: Իմ ժամանակ հեռուստատեսությունը ներկայացնում էր մեր մեծ գրողներին, մեկնաբանում նրանց գործերը: Հիմա խռի-բռի մարդիկ մտնում են եթեր իրենց անհամ կատակներով: Ես չգիտեմ` էդ հեռուստառեժիսորներն ի՞նչ են մտածում, որ էդ տեսակ հաղորդումներ են տալիս եթեր: Ամոթ է: Վիճակը լավ չէ նաև թատրոնում: Մեր թատրոնին տեր է պետք: Էս թատրոնում տեր չկա, անտեր թատրոն է: Ո՛չ ժողովուրդն է հասկանում, թե ինչու է գալիս թատրոն, ո՛չ մենք ենք հասկանում, թե ինչու ենք խաղում: Եթե թատրոնը մեկ տեր չունենա (և էն էլ՝ բարի տեր, Գուլակյանի, Աճեմյանի նման տեր), վերջացավ էդ թատրոնը, էնտեղ թատրոն չկա: Մի քանի օր առաջ ներկայացում էի նայում ու չէի հասկանում, թե մի խումբ սիրողներ ինչ են անում բեմի վրա: Մտածում եմ, որ սա թատրոն չէ արդեն: Թատրոնում յուրաքանչյուրն իր գույնը պիտի ունենա: Ես տեսել եմ և՛ Փափազյանի, և՛ Հրաչյայի խաղը: Մի անգամ կուլիսներում ջահելներով կանգնած էինք, Հրաչյա Ներսիսյանն էլ՝ մեզ հետ: Բեմում խաղում էր Փափազյանը: Ասացինք. «Հրաչ Ներսեսիչ, Դուք լավն եք, նա ի՞նչ է, որ»: Շուռ եկավ, ասաց. «Լակոտնե՛ր, անիկա մեծ է, մեծ»: Մեծը մեծին հարգելու, գնահատելու կարողություն ուներ: Հիմա էդպիսի բան չկա: Էս ջահելներն ինչ են անում, չեմ հասկանում: Նրանք մեծերին մեծի տեղ էլ չեն դնում: Իրենք իրենց գործն ունեն, ու մեծերը նրանց չեն հետաքրքրում: Որպեսզի այսպիսի բաները բացառվեն թատրոնում, թատրոնը պիտի տեր ունենա, և տերը լուսավոր մարդ պիտի լինի: ՈՒ պիտի ասի. «Սիրելի՛ս, էս բանը քեզ կարելի է, էս՝ չի կարելի»: Վերջապես, թատրոնն առանց տիրոջ պարապ բան է: Տերը պիտի լավը լինի, ուղեկցի, ուղեցույց լինի դերասաններին, ճանաչի նրանց և իմանա՝ ով ինչի է ընդունակ: Ինչո՞ւ ես փոքր-ինչ հեռացա թատրոնից (ո՛չ ֆիզիկապես, ֆիզիկապես էստեղ եմ), որովհետև մտածեցի, որ հայ պոեզիան (սկսած Նարեկացուց, Թումանյանից, վերջացրած ժամանակակից գրողներով) տասը թատրոն արժե: Ինձ իմ ուզած դերը թատրոնում կտան, թե չէ, հարց է: Իսկ պոեզիան իմն է, ինձ հետ է: Եթե ես կարող եմ մենակ երկու-երեք ժամ զբաղեցնել հանդիսականին և լինել մեր գրականության մեծերի հետ, դրանից ավելի լավ ի՞նչ ունեմ անելու: Երևի սա իմ բախտավորությունն է: Բոլոր դերասանները չէ, որ կարող են պոեզիա ներկայացնել:
«ԻՄ ԹԱՏՐՈՆԸ ՊՈԵԶԻԱՆ Է»
-Այսինքն՝ Ձեր ստեղծագործական ծրագրերը հիմնականում շաղկապված են պոեզիայի հե՞տ:
-Այո՛: Եթե թատրոնում իմ ուզած դերն ինձ տան (մի բան, որ չի պատահի), ես կխաղամ: Բայց հիմա իմ թատրոնը պոեզիան է: Դեռևս երիտասարդ տարիներից սիրել եմ թատրոնը: Ավարտել եմ Գյումրու դաշտավարական տեխնիկումը. պիտի ագրոնում դառնայի: Գնացի գյուղ աշխատելու, գյուղացիներն սկսեցին գյուղավարի ձեռ առնել: Ես էլ փախա գյուղից: Դեռ ուսանող ժամանակ փախչում էի դասերից ու գնում Գյումրու թատրոն՝ ներկայացում նայելու, տեսնելու Ցոլակ Ամերիկյանին, Արմեն Արմենյանին, Լևոն Զոհրաբյանին: Տարիներ առաջ, երբ թատերական ինստիտուտի երրորդ կուրսի ուսանող էի, ինձ բերեցին Սունդուկյան թատրոն: Էն ժամանակ Սունդուկյան մտնելը երազի նման բան էր: Ես պատրաստել էի Լենինի դերը: Երբ այն խաղացի, մեր մեծերից մեկն ասաց, որ այդ դերով դերասանը պիտի ավարտի իր կյանքը, ոչ թե սկսի: Չթողեցին, որ խաղամ: Դա էր պատճառը, որ խռովեցի թատրոնից: Չնայած՝ սուլելով ման էի գալիս, շատ բան չէի հասկանում: Բայց եթե թողնեին, կխաղայի: Եվ, այնուամենայնիվ, թատրոնն ինձ համար մնում է թիվ մեկ օջախը, որտեղ ես մեծացել եմ մեծերի կողքին: Թող որ թատրոնը մնա իմ մեջ որպես սրբություն: Բայց իմ ստեղծագործական ծրագրերը կապված են պոեզիայի հետ: Դերասանը պիտի մաքուր մնա, հենց խարդախեց, արդեն դերասան չէ, վերջացավ: Իսկ հիմա խարդախող դերասանները լիքն են: Լիքն են զոռով դեր պոկողներն ու զոռով դեր տվողները: Ես էդ լիքերից շատ եմ կշտացել: Ավելի լավ է ինքս մեն-մենակ բարձրանամ բեմ ու պոեզիա կարդամ: Ինձ, տարաբախտաբար, դեռ սիրում են: Դե՛ռ:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1277

Մեկնաբանություններ